Bethlehem

By laraschrijft

09/08/2009

Category: Uncategorized

3 Comments »

“Zo. Wat wilt ge doen vandaag?”
We maken oogcontact via de achteruitkijkspiegel: “Geen idee, gij?”
“Ik moet mijn visa gaan halen in Jeruzalem, komt ge mee?”
“Hmja”, mengt Rami zich in het gesprek, “Ik kom ook wel mee dan”

Mano en ik lachen. Ik ben blij dat ik, net voor ik instapte, een blik op Ramis nummerplaat heb geworpen: wit met groene letters.
Rami maakt een grap. Hij mag niet naar Jeruzalem, hij is een Palestijn!

 We komen net terug van een afspraak met Ramis vriendin, een student-architecte aan de universiteit van Bethlehem. Jeruzalem ligt ongeveer 7km verderop, aan de andere kant van de muur.

Hoewel hij vroeger constant heen-en-weer pendelde naar Jeruzalem, is hij er nu al enkele jaren niet meer geweest. Rami, 22 jaar, wordt beschouwd als staatsgevaarlijk, net zoals alle Palestijnen. Hij mag niet meer uit de muur.

 Er zijn enkele uitzonderingen: zij mogen onder strikte reglementering op vastgelegde momenten naar de andere kant van de muur. Maar dit is niet voor iedereen weggelegd: “50% van de mannen hier verloor hun  job door de komst van de muur in 2003″, vertelt Natalie, “voor de mensen hier voelt het aan als een kooi. Ze werden plots beroofd van hun vrijheid om te gaan waar ze altijd gingen en kregen een lapje grond om hun eigen ding op te doen.”
“En zelfs hier worden we niet serieus genomen!”, Peter wijst naar een heuvel in het midden van de stad, volgebouwd met hypermoderne witte huizen, badend in het zonlicht.(*) “Ze hebben onze heuvel gestolen. Dat was deel van Beit Sahour! Plots begonnen ze daar huizen te bouwen. Illegaal, want het is Palestijns grondgebied. Nu mogen Palestijnen niet meer op de heuvel, het is streng bewaakt. Het is een muur binnen de muur.”
“Stel nu”, begin ik, “ik ben een Palestijn en heb dringend medische hulp nodig, die ze me in Palestina niet kunnen bieden. Mag ik uit de muur?”
Natalie schudt haar hoofd: “Je wil niet weten hoeveel mensen al zijn gestorven door gebrek aan middelen.”

 ‘t Is vreemd om hier te zijn. Vreemd om de muur te zien die zorgt dat geen Palestijn Palestina kan verlaten. Vreemd om te zien hoe respectabele, oude Palestijnen allerlei (vernederende) formaliteiten moeten ondergaan aan het checkpoint… terwijl men voor mij een speciaal deurtje opendoet , zonder maar een blik te werpen op mijn paspoort of visum.

 En op een of andere manier hebben wij, christenen, de neiging om ergens een boon te hebben voor de joden… Maar weet ge wat? Ik geloof dat wij geroepen zijn om een hart te hebben voor mensen.  

(*) zie foto

3 Responses to “Bethlehem”

  1. Lara, ik ben blij met je!!

  2. [...] stayed with the palestines, was shoqued about the way how the palestines were treated. She talks on her blog (in flemish) about a friend she made there, a guy from palestine. He lived only 7 km from [...]

  3. “Ik geloof dat wij geroepen zijn om een hart te hebben voor mensen.”

    Amen!

Geef een reactie

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

